ROWLEY HAYNES
While Others Olny Slept

August 8 - 29, 2023





LKIF Gallery is pleased to present ‘While Others Only Slept’. This exhibition shows the latest works by Rowley Haynes, who is making his first presentation in Seoul. Through the 9 works in the exhibition, the audience is invited into lyricism of Haynes’s works and left to decipher the mood of each piece.

We are living with the endless interplay of human relations; you are yourself, but you may also be someone’s someone. Haynes plays with these ideas. In his nine paintings, we have the sense that we are seeing someone or resonate with the feeling of being seen. The feelings he portrays are varied and colourful: comforting, nervous, fluttering, trembling, nonchalant, and even apathetic. In Haynes’s works, the narratives behind the scenes are open for interpretation yet the bonds, care and solidarity of his figures are felt throughout.

Haynes shows us images of how you are perceived, not necessarily the images you want to show others. The figures in his canvases are mostly preoccupied and unselfconscious. This grants the viewer access to private moments. The figure in sleep is a motif that repeatedly occurs on Haynes’s canvases and best captures his interest in intimacy: “I think that watching someone sleep can be incredibly intimate”. The tenderness of the works is further enhanced through Haynes’s delicate use of coloured pencil and oil.

Haynes manages to speak to subtle relationship dynamics whilst maintaining a distance from his subjects. He does not reflect the entirety of his life in his work, yet allows specific places, people and life experiences to be depicted on his canvases. For example, the work entitled’14 Bunning Way’ is named after the actual address where the scene was captured. Fiction and reality are loosely entangled throughout his paintings, sometimes blurring together.


In Red room diptych, Haynes tenderly reveals this silent observance and distance. The two images together are able to allude to the space which neither can depict alone. We see the figure in one frame, his body cast in the dappled light from the window. In the other frame, we see what the figure sees: the window.  Haynes masterfully uses the soft attendance of the light to establish a serenity and stillness from frame to frame. He welcomes us into the space to watch the drawing figure, allowing us to quietly intrude on an intimate moment.



LKIF는 로울리 헤인즈 Rolwey Haynes(b.1996, UK) 의 개인전 While Others Only Slept 를 개최한다.이 전시는 로울리 헤인즈를  선보이는 한국 첫 전시로,  헤인즈의 작업에 내재된 서정성과 독특한 분위기로 관객들을 초대한다.

우리는 수많은 관계 속에서 나는 나이지만 누군가의 누구가 되며, 끝없는 상호작용 속에 살고 있다. 내가 바라본 혹은 나를 바라보는 헤인즈의 장면들은 마치 누군가를 만나고 관계 속에 있는 것 같은 느낌을 불러일으킨다. 감정은 다양하고 다채롭다 - 편안함과 긴장, 설렘과 떨림, 애정과 무관심까지. 그는 인물들에 일정한 거리를 유지하며 절제된 태도로 미묘한 관계성과 감정에 대해 이야기한다.

헤인즈가 자신의 삶을 작업에 온전히 투영하는 것은 아니지만, 특정 장소와 그곳의 풍경 등 그가 살아가는 삶의 부분들은 화폭에 고스란히 담긴다. 예로 14 Bunning Way 는 작품의 제목이자 해당 장면의 주소지이다. 작가의 작업에서 실제와 허구는 느슨하게 엮여 있다.

헤인즈는 내가 타인에게 보여주는 이미지가 아닌 타자에게 비친 나의 이미지들을 보여준다. 화면에 등장하는 인물들-  주로 무언가를 하고있는/열중하고 있는-  인물들은 타인을 의식하지 않는 친밀한 관계 혹은 공간안에 존재한다. 작가가 사용하는 색연필의 연약하고 섬세한 터치, 따뜻한 유화 색상팔레트는 장면의 친밀감을 배가시킨다. ‘Sleep, Sleep, Sleep’에서 보여지는 인물의 잠든 모습은 헤인즈가 작업에 반복적으로 사용하는 모티브로, 그는 누군가가 잠든 모습을 지켜보는 것이 믿을 수 없을 정도로 친밀한 것이라고 부연한다.

‘붉은방 1,2’는 두 폭의 화면이 하나의 공간을 암시하도록 구성된 딥티크 작품이다. 보통 딥티크 작품들이 좌우 혹은 위아래로 연결되어 하나의 장면을 이루는것과 달리 붉은방 1,2의 경우 서로 분리되어 있다. 두 작품이 한 공간 안에 설치되었을 때 혼자서는 묘사할 수 없는 비가시적 연결을 만들어내 작품이 전시된 물리적 공간을 공유하도록 한 작품이다.

이번 전시는 작가의 작업세계를 엿볼 수 있는 10개의 작품들로 구성되었다. 전시 작품들에 담긴 작가의 시선을 따라 공간, 시간, 그리고 우리가 살아가는 세상과의 관계를 재고하는 시간이 되길 바란다.