LEXIA HACHTMANN
Haze 
August  6—31, 2024 
Preview: August 3, 2024, 6-8 pm



LKIF 갤러리는 2024년 8월 6일부터 31일까지 렉시아 하크먼 LEXIA HACHTMANN(b.1993, 독일) 의 아시아 첫 개인전을 선보인다.

이번 전시는 삶의 특정 사건들 - 생일, 졸업, 게임, 일상에서 겪는 여러 상황들 -을 묘사한 크고 작은 형식의 10 작품으로 구성되었다. 작업을 통해 사회적 계층, 개인적 관계, 사적 공간과 공적 공간 사이의 문턱에 대해 탐구해온 작가는 이번 전시에서 앞으로 일어날 일(미래) 과 이미 일어난 일(기억)을 동시에 공명 시키며 삶에 대해 이야기한다.

각각의 작품에서 보여지는 평범하고 일상적 순간에 대한 불완전한 묘사는 이미지가 가진 모호함을 강조한다. 전시의 제목인 “Haze”는 언뜻 보아서는 이미지에 담긴 이야기가 무엇인지 명확히 알 수 없음을 내비치며, 관객에게 작품 앞에서의 조금 더 오랜 시간을 요청한다.  

“저는 작품이 우리가 살아가는 바쁜 현실에서 보는 사람에게 이해되고, 느껴지고, 보여지기 위해 잠시의 고요함을 요구한다는 생각이 마음에 들어요.”

하크먼은 주로 작품의 이미지를 화면 밖으로 확장시키는 Off-Screen 을 적극 사용하며 대담하게 형상과 화면을 잘라내는 클로즈업 프레임을 보여준다. 또한 이번 전시에서는 각각의 작품이 모두 모였을때 일종의 스토리보드가 형성될 수 있도록 작품간의 관계를 의도 하였다. 이를 통해 관객이 직접 이미지들을 탐색하고 조합하며 주관적 서사를 만들 수 있도록 한다

반복적으로 등장하는 꽃이나 불꽃과 같은 상징적 물품들은 *Vanitas 와 Carpe Diem 을 은유하며 작품이 만들어내는 서사에 중심단서를 제공한다. 이러한 상징들은 삶을 상기시키는 궤도로 관객을 이끌며 질문을 던진다. 우리가 가지는 친밀한 순간들, 시간에 대한 감각, 기억, 미래에 대한 희망 그리고 마지막으로 이 모든 것으로 가득찬 삶의 취약함에 대하여.




LKIF is pleased to present ‘Haze’ – a solo exhibition by Lexia Hachtmann, the artist’s first solo exhibition in Seoul, opening on Tuesday 6 August.

This exhibition features 10 paintings drawn from certain events of life - birthday, graduation, playing games and other everyday situations in a intimate setting - in both large and small formats. Her depictions exist in a state of flux and are a refection and questioning of our sense of time, resonating with both the future (something about to occur) and the past (a memory) simultaneously. The work provides a vulnerable description of what happens during intimate and mundane moments. Hachtmann weaves together narratives where memory can transpose fact and fiction, and speaks to this ambivalence inherent in the portrayed images, which is a running theme throughout the show. Next to this, the title of the exhibition 'Haze' also indicates that the works find their rendering only at a second glance.

“Even though the images hint at the mundane and the everyday – there is a certain uncanniness around them, and an ambivalence in the objects depicted. This makes the audience pose questions towards the work. I like this idea that painting demands a moment of stillness from the viewer in our busy worlds to be understood, felt or seen” she explains referring to 'Haze' as being the content of her work as well as a painterly discourse.

The artist intends the separate works in the show to form subjective narratives that lead to different storyboards by activating the 'Off-Screen' dynamic, which allows the viewer to be in charge to navigate and piece it together for themselves. Hachtmann uses the close-up frame, boldly cropped scenes, as a vehicle to navigate this notion. Everyday moments and depictions of reoccurring symbols – like the flower or flame – offer clues that hint at ideas central to the Vanitas still life and the 'Carpe Diem' gesture. These act as makers to connect and engage the works in a trajectory to remind the viewer of their own lives; of intimate moments, of the passing of time, vulnerability, hope and last but not least, the haze of it all.

Eventually in this exhibition the viewer creates their own storyboard through subjective associations to the images by Hachtmann. The work is a nudge to think about and reconnect to personal moments .